26 May 2010

Mungkinkah Ada Bahagia Sesudah Derita

Astagfirullah hal azim.. Ya Allah mengucap panjang aku bila jejak kaki masuk bilik semalam setelah pulang dari kerja. Nak nangis pun ada.. aduh! aku dah letih2 ni balik dari kerja.. Tengok2 pintu almari tercabut..!!! Nak marah nak tanya sapa punya kerja.. senyap sepi plak umah nii.. Rafiq tido. Letih sangat kot! Kalau tak tak pernah nak tido siang. Yang ada si kecil, Syakir. Dengan cakap pelat2 dia tu cakap Rafiq n Aiman (sepupu depa) yang bagi rosak. Dok sat kak ngah (sepupu depa gak) bagitau yang aiman men perfume aku. Hai mula la aku naik panas ni.. Sabar2, takpa2.. satgi aku nak tanya depa..

Budak2 ni.. Kadangkala mencabar kesabaran jugak.. Kita jugak pernah jadi budak suatu masa dulu dan mak ayah dah berjaya didik kita yang ada pada hari ini. Sesungguhnya sifat keibubapaan itu di duga dengan kesabaran yang ada dalam diri kita. Alhamdulillah.. semalam aku dah berjaya untuk tidak memukul atau bercakap kasar ngan anak2 itu.. Harap2 pujukanku, hasratku depa dapat faham dan dapat lakukannya sedikit demi sedikit.

Tetiba ja aku rasa nak cepat2 jer ada rumah sendiri. Baru ada privacy. Kadang2 rasa macam tinggal kat sting-garden lak. Dalam bilik aku ni, macam2 ada.. Bila keluar tak leh nak kunci bilik sebab masa aku masa umah tu pun aku tak pernah nampak kunci bilik kami tu.. Kata hubby ada, tapi rasa2 dia pun tak tau kat mana kunci bilik tu. So, apa2 yang ada dalam bilik tu macam jadi hak bersama ahli rumah yang lain la plak. Tak best langsung! Tapi aku kena sabar.. sebab tak lama dah.. bak kata seorang kakak tu " bahagia sesudah derita."

Rs : Jangan marah yer..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...