24 March 2011

Memori Kerepek Pisang


Terima kasih pemilik blog Bicara NurKasih..
Sebab sudi jamu kerepek pisang berempah..
Rasa bertuah sebab dapat makan kerepek yang emak Nurkasih buat.
Walaupun tak tahu dia guna pisang apa wat kerepek tu.. Sedap tau..
Rupa2nya dulu mak dia wat kerepek ni jual..
Patutlah sedap, hasil dari x-tokeh kerepek..

Teringat plak zaman kanak2 ku dulu..
Mak buat kerepek pisang jual untuk cover ekonomi kami satu family waktu tu
Mak guna pisang nangka..
Kadang buat guna pisang yang ayah tanam kat belakang umah
Kalau takda pisang kat umah, terpaksa beli pisang orang
Tapi kuranglah incomenya..he3
Walaupun waktu aku budak nakal tapi selalu tolong mak..
Tapi selalu minta upah…he3
Part aku, masa kupas kulit pisang yang bertandan2 tu..
Memang mencabar, abis hitam kuku kena getah pisang..
Tapi mak selalu puji aku pandai kupas kulit pisang
Mak pun tak kupas secepat aku.. he3
Mak buat kerepek biasa, bukan yang manis tu..
Bukan juga yang berempah tapi yang masin2 skit tu..
Tapi sedap kerepek mak..
Tak menang nak goreng..
Sentiasa ada permintaan..
Bangga kejap jadi anak mak sebab mak pandai wat kerepek..
Waktu goreng tak bagi aku kacau takut kena minyak panas..
Kami goreng kat luar, guna kayu api..
Lepas goreng terus masuk dalam tin roti yang 4 segi tu..
Sekali goreng boleh la 2 tin macam tu..
Pastu mak bungkus, aku tolong tengok n belajar..
Bungkus kecil RM 0.50, bungkus 6x9 tu RM1 ja..
Pastu ayah tolong mak jual kat tempat kerja dia..
Aku plak tolong jual kat sekolah.
Seronok bila setiap bawa pergi jual, habis..
Siap ada yang pesan suruh bawa lagi.
Mungkin rezeki kami waktu tu..
Berkat usaha mak yang rajin juga..
Bangga jadi anak mak..

Ada satu peristiwa yang tak dapat aku lupakan sampai bila2..
Jeng… jeng.. jeng.. 
Hutang dulu ekk citer ni..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...