28 April 2010

Tanggungjawab Suami

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yg maksudnya: "Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang tentulah aku perintahkan isteri supaya suruh pada suaminya." (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Firman Allah SWT yg bermaksud: " Dan juga mereka (yang diredhai Allah ialah orang) yang berdoa dengan berkata : Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami beroleh daripada isteri serta zuriat keturunan kami, perkara yang menjadi penyejuk mata (menenang hati), serta jadikanlah kami sebagai imam bagi orang yang bertaqwa." (Surah al-Furqan, ayat 74)

Orang yg benar2 berjaya adalah mereka yg membawa org lain untuk berjaya bersamanya.

Suami seperti imam, bertanggungjawab utk memimpin keluarga ke mercu kejayaan. Kejayaan suami hanya akan terbukti apabila dia dapat menjalankan tanggungjawab dengan baik. Suami yang bertanggungjawab terhadap isteri dan anak2nya sehingga menjadi isteri dan anak2 yang baik dan beriman, wajib ditaati.

Isteri solehah dan taatkan suami hanya akan terhasil jika suami juga seorang yg soleh dan bertanggungjawab. Mana mungkin suami mengharapkan 'penyejuk mata' melalui isteri dan anak2 tanpa terlebih dulu mereka berikhtiar mendidik isteri dan anak2 dengan cara yang betul. Sesungguhnya di sinilah letaknya soal kepimpinan melalui teladan, mengajar melalui tingkahlaku dan bukan dengan konsep 'ketam berjalan' yang menjadi amalan kebanyakan kita.

Cakap serupa bikin antara kunci kejayaan suami yang menjadi imam kepada makmum iaitu isteri dan anak2 dalam sebuah rumahtangga yang bertaqwa.

Rs : Kekasihku, kaulah imam buatku dan anak2.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...