23 April 2010

Membina Rumah Impian Vs Membina Cinta


Tetiba jer.. entah kenapa hati ini terkenang di waktu dulu.. Betul kan, masa tu tetap berlalu tak pernah pun menunggu tapi apa yang telah kita lalui tu tetap menjadi kenangan yang tersimpan di sudut hati kita.

Tak perlulah aku beritahu apa rasa hatiku di ketika itu. Mungkin korang pun dapat menduga. Waktu dulu aku pernah ajukan soalan ini pada seorang lelaki yang aku anggap dia sebagai seorang abang dan tiada perasaan lain selain dari itu.

" Ada sebuah rumah yang dibina cantik sangat. Dibina atas dasar cinta sepasang kekasih. Dari luar nampak cantik, gah, penuh dengan segala utiliti. Orang yang melihat pasti akan rasa cemburu melihat akan kebahagian mereka. Masa berlalu dan terus berlalu. Rumah yang di bina mula rosak. Sana sini bocor n rosak. Apa nak buat?" tanyaku.

" Cubalah baiki kerosakan itu.. cubalah tampal yang bocor tu.. tentu keadaan akan kembali seperti sediakala. Insyaallah.." jawabnya.

"Dah... dah baiki tapi masih ada cacatnya..." ujarku.

"Cubalah sedaya upaya tutup kecacatan tu.. Memanglah kalau ia takkan jadi seperti rumah yang baru lagi. Tapi kalau kita usaha, tiada yang mustahil." katanya.

"Entahlah saya dah penat. Saya dah letih." aku mengeluh.

"Mana boleh macam tu. Takkan nak lihat rumah yang terbina indah tanda kasih musnah sebegitu saja?" tanya dia padaku.

"Saya dah pikir masak2. Saya tak mampu lagi nak baiki semua kerosakan. Untuk apa saya lakukan semua ini sedangkan dia pula kerap merosakkannya. Saya terpaksa merelakan ia runtuh dan musnah kerana saya dah tak sanggup berkorban lagi." jawabku.

"Kalau itulah jawapannya. Saya tak dapat nak kata apa2 lagi. Keputusan di tangan awak. Buatlah keputusan sebaik2nya." nasihatnya.

"Terima kasih kerana sudi buang masa dengar semua ini, saja jer tanya.. he3", ayat cover aku.


Cinta..
Ada apa dengan cinta..
Pelbagai tafsiran tentang cinta..
Yang pasti cinta adalah suatu perasaan suci yang lahir dari hati yang ikhlas.
Cinta sejati tak boleh dicari jua dijualbeli.
Cinta lahir dengan sendirinya.
Cinta juga boleh pergi walau hati tak merelakannya.
Cinta menyatukan dua jiwa.
Cinta itu memerlukan kerjasama.
Cinta ini memberi dan menerima.
Cinta takkan ke mana andai satu memberi tapi satu menolak.
Cinta takkan ke mana anadai satu menyiram dan membajanya tapi satu lagi meracunnya.

Ya ka ni..? Apa pula kata anda tentang cinta?


Rs: Terima kasih kerana kau telah ajari aku bahasa cintamu. Love you more..

5 comments:

olizvee said...

rindu + syg terbinanya CINTA...

Anonymous said...

sayang tapi jauh di mata = rindu

Aku rindu dia said...

Jauh di mata dekat di hati...cinta mnyintai dgn seikhlas hati...

cinta menyintai said...

CINTA ITU UNIK...HANYA ORG YG PERNAH MELALUINYA SHJ MENGETAHUI APA ITU CINTA..SAYANG + CINTA=AMAT BERMAKNA..SAYANG SHJ TANPA CINTA, HAMPA..

Anonymous said...

Cinta itu pelik..
Ada yang sanggup berkorban apa saja demi cinta.
Cinta Ilahi adalah cinta yang abadi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...