13 April 2010

Kasih Sayang Dalam Sebuah Ikatan

Rasa terpanggil untuk berkongsi dengan korang semua tentang apa yang aku dapat semasa dengar ceramah pada hari sabtu lepas. Tajuk dia tak pasti sebab aku masuk agak lewat dalam dewan ceramah tu.. Nama penceramah tu pun tak jelas aku dengar.. Rupa n penampilan simple tapi Tuan Haji tau.. cara penyampaian dia memang best pandai mengambil hati para tetamu dia dalam dewan tu.. Memandangkan pelbagai golongan yang ada dalam dewan tu, ada kanak2, ibu2, bapa2 dan pelbagai kaum.. so dia cara ceramah dia asal santai n keluarga dalam 1 Malaysia. Tahniah! Walaupun katanya tanpa preparation namun buah bicara mampu memikat hati semua yang hadir.

Dia nak tanya soalan n suruh angkat tangan jer.. DugDap2 hati ni.. Hah! Sudah.. dah la aku ada darah gemuruh.. 1st dia tanya ditujukan pada golongan kanak2 "Siapa yang sayang kat mak dia?". Cayalah ada sorang budak ni tanpa teragak2 dia angkat tangan. Dipanggil ke depan dan diberi pujian.. Syabas adik. Itu tandanya dia dapat kasih sayang dari ibu dia. Cuba kalau yang rasa ragu2 nak angkat tu..  mungkin dia pun ragu2 ngan kasih sayang mak dia, tul tak?

2nd soalan.. "Siapa isteri yang sebelum datang sini, dia salam cium tangan suami dia?" Glupp tertelan air liur. Alamak! Tadi aku kalut2 kejar masa.. terlupa lak nak salam ngan Hubby. Lagipun dia baru jer sambung tido..

3rd soalan.. "Siapa suami yang sebelum keluar tadi, dikucupnya dahi isterinya" Bukk! Kena lagi atas batang hidung.. Nak wat camna hanya mampu mengukir senyum yang tak berapa nak manis.. Dalam hati, isk! kena balik kongsi ngan Hubby ni...

Apa yang dapat saya simpulkan dalam setelah mendengar ceramah itu..
Senyum, peluk dan sesekali ucapkan sayang penting dalam kebahagian dalam sesebuah keluarga itu. Ini semua mengeratkan kasih sayang sesama kita. Ada juga yang kata sayang atau tidak bukan pada ucapan tetapi perbuatan tetapi tidak salah jika diucapkan. Walaupun sesekali diucapkan rasa sayang, Saya sayang Awak.. ini akan menguatkan lagi, mendalamkan lagi rasa sayang yang memang telah sedia ada juga menyinarkan kembali kasih sayang yang kian pudar.

Dalam hubungan suami-isteri.. tak leh nak persamaan dalam segala hal. Sebenarnya kita ditakdirkan bersama bukan kerana persamaan antara kita tetapi sebagai pelengkap bagi pasangan. Jangan cuba menampakkan nilai kasih sayang itu dalam persamaan tetapi kita kena hormati, kena terima perbezaan yang ada. Dengan erti kata lain kita takleh nak paksa dia jadi seperti kita, makan minum apa yang kita suka, pakai apa yang kita suka dan sebaliknya. Jadilah diri kita sendiri dan terimalah dia seadanya. Insyaallah, bahagia.

Kenapa kita hanya berani mengucup orang yang kita sayang bila dia sudah mati? Waktu itu, kita hanya mengucup jasad yang tidak lagi bersatu dengan roh. Teringat pulak pada kata2 ni "Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia, lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan di benak mu itu sekarang selagi ada hayatnya." Fikir2kanlah..

Zahirkan sayang itu dengan keikhlasan dalam melakukan setiap sesuatu untuk yang tersayang. Ingat lagi tak masa kita kecil2 dulu.. Mak bekalkan makanan ( cth : nasi putih + telur dadar + letak kicap sikit) untuk bawa ke sekolah. Makanan simple jer tapi kita rasa nikmatnya, lazatnya makanan tu.. sebab apa? sebab mak masak dengan penuh keikhlasan seorang ibu yang bertanggungjawab.

Kerjasama juga perlu dalam memupuk keluarga bahagia. Siapa kata masak, basuh kain, basuh pinggan, menyapu dll tu tugas perempuan(si isteri)? Takda salahnya kalau lelaki (si suami) tolong.. Buangkan ego tu.. Tak jatuhlah martabat seorang suami kalau tolong... Bukankah itu meringankan beban pasangan kita? Tak kasihankah pada dia? Tambahan pula isteri2 zaman sekarang ni kebanyaknya berkerjaya.. Isteri membantu dari segi ekonomi, berat sangatkah si suami untuk ringankan kerja2 isteri di rumah? Fikir sama2 yerk...

Tolonglah jangan ada bosan dengan suami, isteri, anak2.. Jangan sesekali terdetik bosan pada keluarga. Jangan.. Jangan ada rasa yang sebegitu hadir dalam hati kita.. Nauzubillah.. perasaan ini akan hanya menghancurkan rumah tangga. Perasaan ini menandakan penceraian itu semakin dekat.. semakin menghampiri kita..

Ini sahajalah yang saya faham.. yang saya dapat dari ceramah yang didengar tu.. Harap kita sama2 fikirkan dan carilah jalan yang terbaik untuk kebahagiaan keluarga yang telah kita atau akan kita bina.

Rs: Semoga mahligai ini milik kita bersama selamanya.



1 comment:

Anonymous said...

alhamdulillah..x rugi sape2 yang attend ceramah tu. dapat ilmu yang amat berguna untuk dimanfaatkan dlm umah tangga..thanx to sofya coz kongsi isi ceramah ni untuk kebaikan semua..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...