03 June 2010

Tua or Muda ?

aPa yaNg KORaNg NaMPaK DaRi gaMBaR Di aTas Ni?
Tua aTau MuDa?

aKu Ni MuDa Lagi La..

Teringat pulak masa aku pergi pasar malam semalam. Dalam sibuk2 mencari tudung kat ibu mertuaku, terdengar suara sorang perempuan "Ish! Tak mau la tudung kaler ni.. Macam orang tua la.." Bila ku toleh tengok siapa yang bersuara lantang tu. Tengok2 la leh panggil mak cik la.. baya2 mak2 kita dah..

Teringat plak kisah ni..
Suatu petang seorang wanita berumur lingkungan 50-an berbual2 kat halaman rumah bersama dengan seorang jirannya yang agak sebaya dengannya. Rancak berbual, keluarlah ibunya dari dalam rumah dan menghampiri mereka. Jiran tadi tegurlah, "Makcik, bila sampai.. sihat ka?" "Sihat.." jawabnya acuh tak acuh. Setelah beberapa minit berbual jiran tersebut meminta izin untuk beredar. Tak lama kemudian terdengar rungutan si ibu kepada anaknya "Ish! ada ka panggil aku makcik. Macam la aku ni tua sangat.." Si anak hanya terdiam. Apalah nenek tu kan.. memang dia dah tua pun.. jiran anaknya tu sebaya dengan umur anaknya. Dah kalau si anak panggil mak tentu la logik jirannya panggil makcik kan? Ish3 ada juga orang gini kan..

Peristiwa pagi tadi plak..
Semasa aku tengah tunggu roti canai yang aku order tu siap terdengar plak dialog ni..
A : La kak.. lama tak jumpa... berapa lama lagi ni?
B : Bulan 3 tahun depan.
A : 56 ka 58?
B : 56 la. Tak sabar nak pencen ni. Kamu bila plak?
A : Baru 50. Lagi 6 tahun. Lambat la.. jemu dah nak kerja ni..

Almaklumlah aku ni baru jer dalam servis masih belum jemu berkhidmat lagi. Tapi kadang2 aku terasa malas nak kerja lagi kat opis aku sekarang.. malas dengan kerenah bos.. malas ngan kerenah sesetengah staff kat sini.. Bisa buat aku migrain.

MuDa aTau Tua?
aDa yaNg Tua bERjiWa MuDa
aDa juGa yaNg MuDa bERjiWa Tua

sayaNgiLaH uSia KiTa
KERaNa sEKaLi ia pERgi
TiDaK aKaN aDa pENguLaNgaN KEMbaLi

DaN yaNg PeNTiNg..
jaNgaN Tua sEbELuM uSia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...