04 July 2011

Ungkapan janji

Ungkapan Insyaallah selalu terlafaz dari mulut kita. Bukan kata tak bagus ucapan itu tapi biarlah faham maksudnya sebelum melafazkan kata2 mulia itu. Insyaallah bermaksud Dengan Izin Allah.

Aku bukanlah pandai untuk mengajar korang.
Tapi sekadar renungan buat aku juga kamu.
Mari fikir2kan..

Ungkapan keramat Insyaallah jika diucapkan memberi pengharapan tinggi buat yang menerimanya. Janganlah mengungkapkan kata itu sekira kamu tidak mampu menunaikannya. Insyaallah umpama ikatan sebuah janji yang perlu dikotakan melainkan aral dariNya

Biasa berlaku bilamana kita dijemput untuk menghadirkan diri dalam sebuah majlis. Tak kiralah majlis kenduri kahwin, jamuan teh dsb.

Adakala kita memang ada urusan di hari majlis akan diadakan. Sebab xnak sedara/teman yg menjemput tu kecil hati.. Kita kata insyaallah.. Padahal terang2 kita dah tau xleh nak pergi..

Terus terang je lah perkara yang sebenarnya..Tahu tak? Bila kita cakap camtu... Sedara/teman tu dah menaruh harap tinggi kita akan hadir. Seolah2 kita beri harapan palsu kan...?!

Bagi aku, Insyaallah tu sepatutnya diucapkan bila kita boleh/mampu tunai permintaan tu melainkan ketentuan Ilahi.

5 comments:

Unknown said...

tak boleh cakap tak boleh..
tak baik bagi harapan kat orang..

ummiross said...

Ye lah Sofya, sepatutnya bila kata insyaAllah, kena berusaha sedapat mungkin untuk melaksanakannya, bukan escapism..

N i e Z a said...

insyaAllah..terlalu mendalam maksud disebalik satu perkataan yg pendek..manusia hanya tau menuturkan tapi tak tau utk menunaikan ape yg dikatakan..

Ibu Muda 30series said...

macam wani, kalau mmg tak boleh terus terang cakap tak boleh...ungkapan insya allah ni kalau memang lapang dan betul2 bercadang nak pergi

Nur Hawa Mohd Zin said...

owg cakap...kalu ucap InsyaAllah maknya dan 99.99% kita kena tunaikan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...